Review: De mooie Voedselmachine – Giulia Enders

3

Als je gezond wilt gaan eten, dan zijn er zoveel boeken, websites, blogs en mensen om je heen die je vertellen hoe je dat moet gaan doen. Maar ik vind dat als je écht gezond wilt gaan eten, en goed wilt gaan zorgen voor je lijf, dat je dan ook moet weten hoe het in jouw voedselmachine werkt. Want wanneer je niet weet wat voeding met je lijf doet en hoe het allemaal werkt aan de binnenkant, dan heb je voor jezelf geen enkele basis voor wat je aan het doen bent. Dan doe je maar wat, volg je op de hypes, en dat is volgens mij niet echt handig als je het langere tijd wilt volhouden, dat gezonde eten. Daarom vind ik het ook zo fijn dat er weer een heel leesbaar, duidelijk en grappig boek verschenen is over hoe ons lijf – en dan met name het belangrijkste orgaan in de spijsvertering; de darmen – nou eigenlijk werkt! Het boek De mooie voedselmachine van Giulia Enders is wat mij betreft een boek dat je echt moet lezen wanneer je aan de slag wilt met gezond eten en goed voor je lijf zorgen.

Misschien heb je Giulia voorbij zien komen bij RTL LateNight? Ik zat toevallig het programma te kijken en ik werd helemaal enthousiast van de passie waarmee Giulia over de darmen vertelt! Ze zegt: “Als je lekker in je vel wilt zitten, gezond oud wilt worden en gelukkiger wilt leven, dan moet je goed voor je darmen zorgen. Die zijn de belangrijkste adviseur voor ons brein. Een verkeerde balans in je darmflora kan zelfs samenhangen met overgewicht, depressie, alzheimer en allergieën.” Kijk, dan heb je mij hoor, dan ben ik éen en al oor, want ik wil altijd wel meer weten over hoe ons lijf werkt en hoe gezonde voeding bijdraagt aan een gezond lijf.

Heb je de uitzending gemist? Dit fragment geeft al een leuke impressie!

Giulia Enders is bijna afgestudeerd in de Geneeskunde en heeft zich gespecialiseerd in de darmen.Uit eigen ervaring en door haar studie weet zij dat de darmen van enorm belang zijn voor onze gezondheid en dat ze meer invloed op ons hebben dan veel mensen weten. Om dat duidelijk te maken aan het grote publiek – want deze informatie is zo belangrijk dat je dit niet alleen pas hoeft te horen als je in het ziekenhuis komt – schreef zij dit humoristische, makkelijk te lezen maar wel met wetenschappelijke onderbouwing, boek dat uit 3 delen bestaat.

De mooie voedselmachine

In het eerste deel legt Giulia uit wat de charme van je darmen is, waarom we ze zo zouden moeten waarderen. Ze legt uit hoe het spijsverteringskanaal eruit ziet, uit welke onderdelen het bestaat en hoe je darmen omgaan met verschillende soorten voeding. Ook gaat ze in op hoe allergieën ontstaan (de darmen kunnen de voeding niet goed afbreken, waardoor een immuunreactie ontstaat) en sluit ze het deel af met een kort verhaaltje over poep. En ik vond dat zelf eigenlijk best interessant, want het is dus zo dat hoe jouw poep eruit komt, iets zegt over hoe de conditie van je darmen is. Logisch toch eigenlijk… Ook geeft ze als tip om bij het poepen een krukje onder je voeten te zetten, omdat dit de optimale houding voor de ontlasting zou zijn. Kijk, dat zijn nog eens tips! …

de mooie voedselmachine

Het tweede deel van het boek legt meer uit over hoe het voedsel dat wij tot ons nemen, verteerd wordt door het spijsverteringskanaal. Wat gebeurt er waar, en welk deel van het kanaal is waarvoor verantwoordelijk. Een mini cursus fysiologie dus, maar dan op hele heldere wijze uitgelegd! Wat is zelf het interessantste stuk vond uit dit hoofdstuk is de invloed die de darmen hebben op de hersenen: dat hoe het er in de darm aan toegaat, van invloed is op hoe je je voelt. Depressies kunnen voortkomen uit disbalans in de darmen, oftewel onze darmen zorgen niet alleen voor verwerking van voedsel maar zijn meer dan dat!

Deel drie van De mooie voedselmachine gaat over de bewoners van de darm; de micro-organismen die in de darm aanwezig zijn. Ondanks dat hier heel veel informatie gegeven wordt over onze weerstand, ons immuunsysteem, over hoe de darmflora zich ontwikkelt, en dit echt geen makkelijke informatie is, weet Giulia hier de informatie makkelijk en luchtig te houden. Vooral interessant aan dit stuk van het boek is dat je leert over hoe je zelf goed kunt zorgen voor je darmen. Verwacht geen lijstjes met welke voeding je wel of niet moet nemen, maar je krijgt wel uitleg over hoe we de darmen gezond houden, wat antibiotica met je darmen doet en wat de werking van pro- en prebiotica is.

Ik kreeg het boek opgestuurd via  Uitgeverij Luitingh-Sijthoff en las het in een paar dagen uit. Door de decemberdrukte kwam het er nog even niet van om de review online te zetten, maar zo in het nieuwe jaar leek het mij een mooi moment om dit boek met jullie te delen. Er verschijnen eens in de zoveel tijd van die fijne basis boeken, waarin de basis van gezond eten en gezond leven wordt uitgelegd en dit boek hoort daar wat mij betreft zeker bij! Het boek De mooie voedselmachine is voor 17,95 o.a. verkrijgbaar bij Bol.com.

De mooie voedselmachine

Wil je mijn tips om bewust en gezond te eten in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief (rechtsboven).

Volg Mind Your Feed op Facebook | Twitter |Bloglovin | Instagram

[bol_product_links block_id=”bol_54a6b4448191f_selected-products” products=”9200000030698584″ name=”Voedselmachine” sub_id=”” link_color=”56DBD2″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Bericht Delen

Over MYF

Mind Your Feed gaat over gewoon gezond eten. Over echt, lekker, goed eten, gezond en bewust. Met liefde voor pure, natuurlijke voeding, waardoor je goed in je vel zit.