Bookreview: Wat zit er in uw eten?

0

Wat zit er in uw eten?Een aantal jaar geleden was ik minder bezig dan nu met bewust eten. Ik woonde nog niet zo lang op mezelf en ondanks dat ik echt wel had leren koken van mijn moeder, vond ik het toch ook wel heel gemakkelijk om allerlei kant-en-klaar-pakjes en zakjes uit de supermarkt mee te nemen. Ik vond het vooral handig om op die manier sauzen en kruidenmixen te maken, beetje water bij het zakje en klaar was je.

Tot het me steeds vaker op ging vallen dat ik na het eten buikpijn had. En naar de wc moest. Niet prettig in elk geval…. Ik ging naar de dokter (naïef als ik was, had ik nog geen idee dat het uit mijn eten zou kunnen komen) en die stelde vast dat ik een Prikkelbaar Darm Syndroom (PDS) heb. Oftewel; je hebt gevoelige darmen en we weten niet precies waar dat door komt. Dat mag je zelf gaan uitzoeken…. De dokter stelde wel voor om eens uit te proberen op welke voeding ik reacties kreeg.

En zo begon mijn zoektocht naar boosdoeners. Ik begon etiketten te lezen en het viel mij op hoe vaak daar de toevoeging E621 op stond. Wat zou dat zijn? Ik was nieuwsgierig en zocht me (destijds!) rot naar informatie. Uiteindelijk vond ik:

Mononatriumglutamaat, ook bekend als MSG of ve-tsin, is een smaakversterker die toegepast wordt in vele hartige voedingsmiddelen. Het is een toegestaan additief en heeft E-nummer 621. Vergelijkbare stoffen zijn E620-E627.

Smaakversterker? E-nummers? Ve-tsin? Mijn interesse was gewekt! Wat was dit allemaal? Kreeg ik dit binnen? Waarom?

Vanaf toen ben ik steeds gaan zoeken naar informatie over wat er allemaal in mijn eten zit. En hoe meer ik wist, hoe meer ik begon te beseffen dat ik veel van de E-nummers die worden gebruikt, helemaal niet binnen wil hebben! Er zijn alleen zoveel E-nummers dat ik steeds weer op moest zoeken wat welk nummer precies was en of het goed of slecht was. Ik ben dan ook heel blij dat ik het boekje Wat zit er in uw eten? ontdekt heb!

Wat zit er in uw eten?

Wat zit er in uw eten? is een heel dun en handzaam boekje met daarin een mooie overzichtelijke tabel van E-nummers. Door middel van een kleur is aangegeven of deze E-stof best okee is (groen) of dat je deze absoluut moet vermijden (rood). En wat mij opviel, is dat er erg veel rode E-nummers zijn!

Het gidsje is handzaam opgemaakt in pocketformaat zodat iedereen het bij zich kan hebben tijdens het boodschappen doen. De E-nummers staan opgesomd met een uitleg en wat ze in het menselijk lichaam kunnen veroorzaken.

Bij elk E-nummer staat een korte uitleg van wat het E-nummer doet, of toevoegt aan de voeding. Ik vind het erg handig en overzichtelijk! Het boekje is zo kort en bondig van informatie dat je gelijk weet waar je aan toe bent. Als je meer wilt weten over het E-nummer, dan moet je wel op internet verder zoeken, maar voor de gevaarlijke E-nummers staat er kort welke risico’s die met zich meebrengen. Ook handig is de lijst achterin met daarin een opsomming van alle producten waar aspartaam in verwerkt zit!

Voor mij is Wat zit er in uw eten? echt een superhandige toevoeging op mijn kennis. Ik heb nu in 1 overzicht alle informatie bij de hand en zal het boekje dan ook zeker in mijn handtas stoppen!

Bericht Delen

Over MYF