Burn out en gezonde voeding

8

Een blog dat eigenlijk heel persoonlijk is, maar niet door mijzelf geschreven. Ook ik ben bekend met burn out, en weet hoe belangrijk het is om – ook al heb je weinig energie – in elk geval gezond te (blijven) eten. Ik vind het dan ook super dat Annemieke voor mij een gastblog wilde schrijven over burn out en gezonden voeding. Over hoe je goed voor jezelf kunt zorgen wanneer de aarde onder je voeten lijkt weggeslagen. Wanneer al je energie verdwenen is en je het idee hebt dat je zeilen los wapperen in de wind en je even stuurloos bent. Dank je wel Annemieke voor dit herkenbare en mooie verhaal. En ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben! In elk geval geeft het een goed beeld van wat goede voeding voor je kan doen.

burn out en gezonde voeding

Opgebrand? Don’t worry, eat (yourself) happy!

Op een zonnige maandag in juni moest ik het dan toch toegeven: ik kon niet meer. Opgebrand en uitgeteld. Maandenlang had ik duidelijke lichamelijke klachten genegeerd: vermoeidheid, buikpijn, spierpijn; begonnen na het eten van een kant-en-klare “gezonde” quinoa salade van de supermarkt. Ik ging van huisarts naar mesoloog, weer naar de huisarts en uiteindelijk naar de internist: natuurlijk vonden ze niets want ik wist zelf stiekem allang wat er aan de hand was: burn-out… Helaas een onderwerp wat, zeker onder (jonge) vrouwen, actueler is dan ooit.

Opgegroeid met Hollandse kost (en stiekem toch ook wel een beetje met pakjes en zakjes) heb ik nooit veel aandacht voor gezond eten gehad. Mijn Belgische, bourgondische schoonfamilie voegde een nieuwe dimensie toe met konijn, zelfgemaakte mayonaise, een goed biefstuk en chocolade mousse; maar eten was er nog steeds om te vullen en niet om te voeden. In 2012 leende ik van een vriendin het boek “Eet jezelf mooi, slank en gelukkig” van Amber Albarda. Dit verklaarde een hoop! Ik had vaak hoofdpijn, eigenlijk altijd last van mijn darmen, was vaak moe. Belangrijkste conclusie: luisteren naar je lijf. Anders eten dus: minder gluten, zuivel en suikers; ontbijten met een groene smoothie; lunch werd de hoofdmaaltijd van de dag. Het koste wat tijd en moeite om dit allemaal te ontdekken maar dat was het zeker waard!

En toen ging dus toch het licht uit. De maanden vóór ik thuis kwam te zitten bleef ik, ondanks dat ik me niet goed voelde, vasthouden aan mijn eetpatroon: vers en puur, zoveel mogelijk zelf gemaakt, zo weinig mogelijk e-nummers. Ik ben ervan overtuigd dat dit me op de been heeft gehouden en erger heeft voorkomen. Maar het belangrijkste is wel dat het me nú ontzettend helpt: goed eten houdt me wakker, ontspannen en “energiek”.

burn out en gezonde voeding

Bedrijfsarts, huisarts, werkgever, je omgeving: allemaal adviseren ze rust maar ook wat beweging. Zorg dat je een goed dagritme houdt. Blijf niet eindeloos in bed liggen, doe leuke dingen. Niemand die vraagt wat ik zoal eet, of me er op wijst dat goede voeding kan bijdragen aan mijn herstel. Ik ben geen diëtist en geloof niet in 1 bepaald dieet maar voor mij is het zó logisch: je lichaam is je motor en heeft de juiste brandstof nodig om goed te kunnen functioneren. Waarom denken we daar wel aan bij onze auto zodat deze niet stuk gaat, maar niet bij ons eigen lichaam? Natuurlijk is de juiste voeding niet de enige oplossing bij een burn-out maar er is absoluut te weinig aandacht voor. En minstens zo belangrijk: gezond en lekker eten maakt je blij en geeft energie!

Het juiste voedingspatroon is voor iedereen anders en ik ben geen expert. Ik ga hier dan ook niet vertellen wat er tijdens herstel van een burn-out allemaal goed of slecht is en waarom; daarover is voldoende te vinden op internet. Luister vooral naar je lijf: heb je buikpijn na het eten van bepaald voedsel? Goed geluncht maar toch nog honger? Vaak zin in zoetigheid? Symptomen die je ervaart zijn vaak duidelijke signalen die je lichaam je geeft; mensen met een burn-out hebben veelal slecht naar deze signalen geluisterd… Ga op ontdekking, varieer, vervang wat niet goed voor je is, maak veel zelf en gebruik je gezond verstand. Ook ik eet gewoon lekker koekjes en pizza als ik daar zin in heb, maar dan wel zelfgemaakt en zonder gluten en e-nummers. Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk en hartstikke lekker om gezonder te (gaan) eten!

burn out en gezonde voeding

Natuurlijk kijk ik er naar uit 100% hersteld te zijn en weer snel aan de slag te kunnen. Stiekem geniet ik nu ontzettend van stapels kookboeken op tafel, nieuwe foodblogs ontdekken, boodschappenlijstjes maken, kookprogramma’s op TV, recepten uitproberen, foto’s maken… En zo is voeding voor mij, naast mijn brandstof om te herstellen van deze burn-out, ook de ideale ontspanning geworden!

Dank je wel Annemieke voor jouw mooie artikel! Mocht jij ook het idee hebben dat je tegen een burn out aan zit, dan wil ik je echt op het hart drukken om actie te ondernemen. Neem rust, denk heel goed aan jezelf en zoek begeleiding!

Deze maand verschijnen er meerdere gastblogs op Mind Your Feed, enjoy!

Wil je mijn tips om bewust en gezond te eten in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief (rechtsboven).

Volg Mind Your Feed op Facebook | Twitter |Bloglovin | Instagram

Bericht Delen

Over MYF

Mind Your Feed gaat over gewoon gezond eten. Over echt, lekker, goed eten, gezond en bewust. Met liefde voor pure, natuurlijke voeding, waardoor je goed in je vel zit.

8 reacties

  1. Wat een mooi geschreven artikel! Ik merk dat ik me ook wel beter voel nu ik gezonder eet, maar ik ben er nog lang niet. Ik moet echt leren beter naar mezelf te leren luisteren

  2. Mooi dat dit eens aan bod komt. Als het je ontbreekt aan energie, ga je vaak sneller terugvallen op ongezonde voeding omdat dit makkelijker is en ook uit een vorm van emo-eten. Maar zo geraak je helemaal in een negatieve spiraal. Net dan is het inderdaad belangrijk je lichaam te geven wat het nodig heeft en de energie die je in je gezonde voeding steekt, haal je er dubbel en dik uit.

  3. Het wordt moeilijker,als je bijna geen energie meer hebt. Ik heb(door een pericarditis) een paar maanden op havermoutontbijt,zelfgemaakte maaltijdsoep als lunch en rauwkost in de avond geleefd. Naast veel fruit. Het was het enige,wat ik met wat hulp kon klaarmaken.

    • heftig zeg voor je! inderdaad, ik kan me inbeelden dat je dan weinig energie hebt om uitgebreid te koken. wel moedig van je om toch vol te houden! maar ben je nu weer beter dan? en kan je nu wel uitgebreid koken? (-:

  4. Pingback: Fluffy ginger- and dates cake (gluten free)

  5. Pingback: Luchtige gember- en dadelcake (glutenvrij)

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.