Bewust eten

0

Good FoodBewust eten, doe jij het? Of herken jij je meer in het gedachteloos naar binnen stoppen van je boterhammen, terwijl je ondertussen je mail checkt of je kinderen aanspoort om vooral door te eten. Hoe vaak eet jij staand aan het aanrecht, onderweg in de auto of snel achter je bureau? Of zorg je ervoor dat tussen dat je thuiskomt van werk en de kinderen alweer naar de sportclub moeten, er nog snel even dat er wat op tafel komt, dat vervolgens ook snel opgegeten wordt? Maak je eigenlijk wel een avondmaaltijd klaar, of gooi je iets kant-en-klaars in de magnetron? Ken je dat verhaal van die hand, die ongecontroleerd de chipszak in en uit blijft gaan? Of die pot drop, die gedachteloos leeggegeten wordt?

Hoe vaak eet jij bewust, echt met aandacht? Dat je er de tijd voor neemt? Het je eens goed laat smaken? Voeding kan zoveel voor je doen, het kan je echt voeden tot diep in je binnenste, als je het maar met aandacht tot je neemt. Bewust eten is niet moeilijk. Bewust eten is aandacht voor het nu, voor je lijf, voor je gevoelens. Maar je moet het jezelf wel gunnen, je moet er wel tijd voor maken. En daarin zit de key; bewust eten is aandacht geven, aandacht aan jezelf, jezelf iets moois gunnen, jezelf waardevol genoeg vinden om goed voor je lichaam en geest te zorgen.

Voor anderen staan we graag klaar, maar vaak geven we niet thuis als onze eigen ziel steun en troost nodig heeft. Bewust eten kan een dagelijkse oefening zijn in het wat liever zijn voor jezelf. Elke bord eten is een kans om jezelf het signaal te geven: ‘Ik ben belangrijk, ik ben de moeite waard, ik doe ertoe.’

Door bewust te eten, sta je stil bij wat je aan voeding tot je neemt. Je ervaart het, je proeft, je ruikt. Je voelt ook de voldoening en energie die het je geeft. Je zult veel langer verzadigd zijn, omdat je jezelf gevoed hebt, je hebt jezelf liefde gegeven.

Een kleine oefening in bewust eten:

  • Neem iets te eten waar je echt blij van wordt. Dit kan een appel zijn, maar ook een stukje chocola of een koekje.
  • Leg het voor je neer, op een mooi bordje of in een leuk bakje, terwijl jij op een goede stoel gaat zitten.
  • Bekijk het eten met aandacht. Wat zie je echt? Zitten er sproetjes op de appel? Of blosjes? Heeft de chocolade een bepaalde structuur? Hoe zien de koekkruimels eruit?
  • Ruik aan het eten. Snuif eens een keer diep in.
  • Bedenk eens hoe lang doe je er normaal gesproken over doet om dit op te eten?
  • Ga eten. Neem een klein hapje en laat het even in je mond liggen. Wat gebeurt er in je mond? Komt er speeksel, voel je de smaak op je tong? Kauw eens een keer, wat gebeurt er? Wat verandert er in de appel of in het stuk chocola? Kauw nog eens, en nog eens, slik het eten door. Wat gebeurt er? Voel je het eten door je slokdarm glijden of blijft er nog wat in je keel plakken?
  • Eet het eten op in jouw eigen tempo. Bepaal wanneer je klaar bent met eten.

En? Hoe was het? Probeer dit eens wat vaker te doen, eten met aandacht. Het is een vorm zijn van lief zijn voor jezelf, en dat verdien je! Eet bewust, voel je goed.

Bericht Delen

Over MYF

Mind Your Feed gaat over gewoon gezond eten. Over echt, lekker, goed eten, gezond en bewust. Met liefde voor pure, natuurlijke voeding, waardoor je goed in je vel zit.

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.