Vervangers voor melk – deel II

1

zelf melk makenZuivel is niet zo gezond als we altijd gedacht hebben en het laten staan van zuivel kan je veel gezondheidsvoordelen opleveren. Toch vinden veel mensen het lastig om een zuivelvrij eetpatroon aan te houden. Dat betekent namelijk geen melk meer bij het ontbijt, en geen yoghurt met muesli meer. En eigenlijk ook geen kaas meer, niet op de boterham maar ook niet over de pasta. Dat klinkt nogal rigoureus….

Maar dat je zuivel uit je eetpatroon schrapt, betekent niet dat je niet meer lekker kunt eten. Het schrappen van zuivel zorgt misschien voor wat gaten in je menu. Die kun je op 2 manieren opvullen;

  • je zoekt vervangende producten voor de momenten waarop je normaal een zuivelproduct gebruikt.
  • je gaat op zoek naar alternatieve producten die qua voedingsstoffen de gaten vullen.

Eerder schreef ik al deel 1 over vervangers voor melkproducten, dat ging over vervangende producten voor zuivel. Vandaag deel 2 van de vervangers voor melk en zuivel, de alternatieve producten.

Want waarom wil je eigenlijk melk drinken? Omdat het zo goed voor onze botten is toch? Omdat er zoveel calcium in zit! Melk zou een belangrijke bron van voedingsstoffen zijn. Zo staat op de site van een grote melkfabrikant te lezen dat wetenschappers meer dan 400 componenten in melk hebben ontdekt die van belang zijn voor de energievoorziening, groei, ontwikkeling, bescherming en het onderhoud van het menselijk lichaam.

groenten calciumMelk zorgt voor onze vitaminen A, B1, B2, B6, B11, B12 en D. Ook bevat melk calcium en fosfor, mineralen die belangrijk voor onze botten en tanden zouden zijn. Wat er niet bij gezegd wordt, is dat het voor het menselijk lichaam helemaal niet zo gemakkelijk is om deze essentiele voedingsstoffen uit de melk te halen.

Je kunt dus beter andere producten eten om aan je vitaminen en mineralen te komen. Het klopt dat calcium goed is voor onze botten, maar je vindt veel beter beschikbare en opneembare calcium in plantaardige producten. Vitamine B en A kan het lichaam ook zelf maken, maar daar is wel het aminozuur tryptofaan of bèta-caroteen (o.a. in spinazie, wortelen) voor nodig uit de voeding. Ook bevatten veel voedingsmiddelen vitaminen A en B. De belangrijkste bron voor vitamine D is zonlicht. Bij ruime blootstelling aan zonlicht maakt het lichaam bij de meeste volwassenen voldoende vitamine D aan in de huid.

Vervangers voor melk

Vitaminen en mineralen die je in melk (zuivel) vindt, zijn ook terug te vinden in:

  • Kipgehakt met spinazie(groene blad-) groenten
  • fruit (vijgen, abrikozen, pruimen)
  • granen
  • peulvruchten en bonen
  • noten en zaden
  • eieren
  • vis
  • boter

Vervang voortaan je glas melk of kommetje yoghurt door voldoende groenten, fruit en andere plantaardige bronnen van belangrijke vitaminen en mineralen. Je hoeft je dan geen zorgen te maken voor een tekort aan voedingsstoffen!

Wil je mijn tips om bewust en gezond te eten in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief (rechtsboven).

Volg Mind Your Feed op Twitter | Facebook |Bloglovin

Bron infographic: Pinterest

 

Bericht Delen

Over MYF

Mind Your Feed gaat over gewoon gezond eten. Over echt, lekker, goed eten, gezond en bewust. Met liefde voor pure, natuurlijke voeding, waardoor je goed in je vel zit.

1 reactie

  1. Hoi René,

    Bedankt voor je inspirerende verhaal!!! Dat van slijmvorming herken ik wel. Heb jij het idee dat dat minder is met producten die van geitenmelk zijn gemaakt? Ook heb ik nog een vraag over boter. Ik gebruik vaak roomboter en weet dat daar weinig lactose in zit, maar kan dat ook nog slijmvormend zijn door de caseïne?

    Ik ga gauw weer verder lezen op je leuke site!

    Groetjes, Gerian

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.