IJzer tegen vermoeidheid

1

Regen, kou. Steeds eerder donker. Nat, guur, onaangenaam. Moe, vermoeid, diep in slaap maar niet uitgerust. Somber, verdrietig. Sneller ziek, lage weerstand. Geen energie, weinig zin om naar buiten te gaan. Winterblues en herfstmelancholie. Voor mij zomaar wat steekwoorden die bij de winter en de herfst horen. En eigenlijk zijn het niet hele positieve woorden…

Ik doe goed mijn best om lekker in mijn vel te blijven zitten, en om de positieve kanten van deze donkere dagen te zien. Maar dat valt niet altijd mee. Wat ik wel heb gemerkt in de afgelopen jaren is dat wat je eet een belangrijke rol speelt in hoe je je voelt! Wist je bijvoorbeeld dat een tekort aan ijzer ervoor kan zorgen dat je je vermoeid en neerslachtig voelt? Letten op je inname van ijzer tegen vermoeidheid kan zeker helpen!

herfstIJzer is de bouwstof van rode bloedlichaampjes in je lichaam. Deze rode bloedlichaampjes zorgen voor het transport van zuurstof. Als er te weinig ijzer is en er daardoor te weinig rode bloedcellen zijn, is er minder zuurstof beschikbaar voor de omzetting van brandstoffen in energie. Dit kan tot uiting komen in vermindering van het vermogen tot lichamelijke inspanning, snel vermoeid raken, lusteloosheid en een verminderde weerstand. (bron)

Nu heb je niet zo snel een tekort aan ijzer, je lichaam weet dat allemaal zelf goed te regelen door in je milt, beenmerg en lever een voorraad ijzer aan te leggen. Om ervoor te zorgen dat je je fit blijft voelen in deze donkere dagen, kun je je lijf best een handje helpen door in de herfst en winter voldoende ijzer binnen te krijgen!

IJzer tegen vermoeidheid

En dat is helemaal niet moeilijk! Belangrijke bronnen van natuurlijk ijzer zijn:

  • Peulvruchten; linzen, kidney/bruine/witte/Lima bonen, kikkererwten, gewone erwten
  • Groenten: artisjok, broccoli, courgette, kouseband, postelein, raapstelen, schorseneren, sla, spinazie, tuinbonen, venkel en zeewier
  • Graanproducten: haver, rogge, spelt, kamut, gerst, gierst
  • Noten; hazelnoten, pijnboompitten, cashewnoten, maanzaad, amandelen, pompoenpitten
  • Kruiden: komijnzaad, kaneel, kervel, koriander, kruidnagel, oregano, peterselie, peper, paprikapoeder, rozemarijn

Gebruik deze bronnen van ijzer in je maaltijden en je weet zeker dat je geen tekort aan ijzer oploopt. Binnenkort zullen op Mind Your Feed steeds weer nieuwe recepten verschijnen die een voldoende dosis ijzer bevatten. Wat verder nog belangrijk is om te weten, is dat je lichaam ijzer uit voeding beter opneemt wanneer dit genuttigd wordt in combinatie met vitamine C.

Behalve door op je voeding te letten, moet je natuurlijk zorgen voor voldoende rust en slaap. Plan af en toe eens een dag in waarop je lekker binnenblijft, in je pyjamabroek op de bank met een boek of juist lekker creatief aan de slag. Zolang het maar niet te veel inspanning kost. En ga lekker op tijd naar bed! Zo komen we fit de winter door!

Foto: Ian Sane

Ga je aan de slag met mijn tips Dan vind ik het leuk als je dit deelt op social media! Gebruik dan de #mindyourfeednl of tag mij (@MindYourFeedNL) in jouw bericht!

Wil je mijn recepten in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Volg Mind Your Feed op Facebook | Twitter |Bloglovin | Instagram | Pinterest

Bericht Delen

Over MYF

Mind Your Feed gaat over gewoon gezond eten. Over echt, lekker, goed eten, gezond en bewust. Met liefde voor pure, natuurlijke voeding, waardoor je goed in je vel zit.

1 reactie

  1. Oh ik weet precies wat je bedoelt met die winterblues, helaas.
    Fijn om te weten dat ijzer erbij kan helpen minder moe te zijn. Bedankt voor de tip!
    Maar ik kan jou misschien ook een tip geven tegen een down gevoel en dat is St Janskruid.
    Als ik het inneem vóór dat het goed en wel winter is heb ik veel minder last.
    Meestal begin ik al eind oktober.
    Fijne dag verder.

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.