Eetdagboek van Reny #2 – #30voeljefit challenge editie

10

Eetdagboek

Dat is een tijd geleden, dat jullie een eetdagboek van mij hebben gelezen…. Ik heb heel wat gasten gehad in deze rubriek en de eetdagboeken zijn altijd heel goed gelezen. Blijkbaar vinden jullie het erg leuk om een kijkje op iemand anders zijn bordje te nemen! Vandaag weer eens een eetdagboek van mij, want dat is al bijna 9 maanden geleden dat ik zelf eens bijhield wat ik zoal op een dag gegeten heb. Voor de #30voeljefit challenge, die deze eerste week in het teken van suikers en suikervrij eten staat, heb ik zelf ook extra opgelet natuurlijk. Om je te inspireren, en om te laten zien dat suikervrij eten helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn, geef ik vandaag een kijkje op mijn bord(en).

Na alle drukte en hectiek van december, alle feestdagen na elkaar en als afsluiting nog een verjaardag van mijn kleine nichtje, vond ik het ook wel weer tijd om pas op de plaats te maken. Weer terug te keren naar mijn basis, dus veel verse groenten, geen snelle suikers, veel variatie in mijn gerechten. Oh, en even geen wijn, want dat is er in december ook wel genoeg in gegaan.

Lees je mee? Ik heb 3 dagen bijgehouden. Heb je vragen, stel ze gerust in de comments! En zou je het zelf leuk vinden om als gastblogger een eetdagboek bij te houden, laat dan ook een reactie achter!

Eetdagboek

Dinsdag:

06.30: Opstaan! Ik ga als eerste naar beneden om alvast het koffiezet apparaat aan te zetten. In de keuken drink ik 2 grote glazen water.

07.45Samen met mijn oudste dochter zit ik aan de ontbijttafel. Ik kies voor een bak spelt muesli met Griekse yoghurt, een banaan, wat blauwe bessen en een drup olijfolie. Oh, en koffie natuurlijk….!

Eetdagboek

10.00: Ik moet er aan wennen om niet van alles tussendoor te eten. In principe zou ik genoeg moeten hebben aan de bak yoghurt, maar ik ben nog zo gewend om steeds kleine beetjes te eten en te snoepen… Ik pak een plak van het mueslibrood dat ik dit weekend heb gebakken en smeer er een lik roomboter op. Ik drink tussendoor 2 grote koppen kruidenthee.

12.30: Lunch! Ik maak een grote kan groene sap klaar, spinazie, mandarijn, avocado en kokoswater. Zeker een halve liter! Omdat ik aan het koken ben voor de blog, en steeds tussendoor moet proeven (ja ja, mijn leven is zwaar….) heb ik niet heel veel trek. Nog een kleine plak mueslibrood en een smoothie is voldoende.

15.00Ik moet zo naar school om mijn dochter op te halen en steek nog snel een handje gemende noten in mijn mond. Ik heb de hele dag veel water gedronken, op mijn werktafel staat altijd een karaf met water en een glas klaar. Zo denk ik er aan om voldoende te drinken.

16.30: Samen met mijn dochter eet ik mandarijnen, we eten er samen wel een stuk of 4. En we drinken een kop thee.

18.30: Vandaag pasta met rode saus, oftewel pasta met Italiaanse tomatensaus. Dit is echt een klassieker in huize MYF, dit gerecht staat zeker om de week op tafel! De little feed zijn echte pasta monsters en ik maak de rode saus vaak in hele grote hoeveelheden klaar en vries dan porties in. Zo hebben we altijd een snelle makkelijke maaltijd. Ik snij er wat rauwkost (komkommers, paprika en tomaatjes) bij.

20.30: Thee op de bank! Mijn lief moest laatst voor zijn werk in een notenfabriek zijn en hij nam daar een zakje met pistachenootjes in chocola mee. Oh echt, die zijn zó lekker. Samen eten we het zakje leeg…oeps…

Woensdag:

06.30: Ik mag er weer als eerste uit vandaag…. Zelfde ritueel, naar beneden om de koffiemachine aan te zetten en ik drink weer 2 grote glazen water.

07.45: Ontbijt met allebei mijn meiden. Ik smeer (spelt)boterhammen met pindakaas voor ze. Vooral mijn jongste is op een strikt dieet van boterhammen met pindakaas. Niet omdat het van mij moet, maar omdat ze niets anders wil eten… Ze is 2, 5, dus behoorlijk eigenwijs. Voor mijn eigen gemoedsrust geef ik haar een multivitamine, want op alleen boterhammen met pindakaas kun je de wereld niet aan. Zelf eet ik 2 zuurdesem crackers (Wasa) met roomboter en kipfilet en komkommer. Ik drink natuurlijk een kop koffie erbij!

10.30: Fruit moment met mijn jongste dochter. Nog zoiets; naast boterhammen met pindakaas eet ze dus alleen maar banaan. Geen ander fruit…. We eten dus samen bananen.

12.30: Met de meiden aan de lunch. Ik maak een grote kan met groene sap klaar, bijna 1 liter voor ons drie. Er gaat spinazie, mango, banaan, avocado, water en olijfolie in. Gelukkig drinkt de jongste dit ook! Ik bak een omelet met wat groenten erdoor heen en daarnaast eten we een boterhammetje met boerenkaas, rucola en olijven. Mijn oudste eet de hele bak olijven leeg… als ik haar ’s middags een kus geef word ik daar nog weer even mee geconfronteerd. Het waren olijven met knoflook….haha!

Eetdagboek

15.00: We hebben zin om koekjes te bakken! Het worden deze haverkoekjes met peer en chocola, lekker en heel eenvoudig. Omdat ik nog wat rijpe peren heb liggen op de fruitschaal, schil ik de andere peren ook en die eten we op tijdens het wachten op de koekjes. Ook mijn dochter met het bananendieet wil wel een stukje peer, whoa! We drinken er een kop thee bij!

18.30: Wat is het koud buiten, en binnen eigenlijk ook. Tijd voor stamppot dus. Het wordt de zuurkoolstamppot met zoete aardappel. En daarbij eten we een hamburger. De kleinste little feed weigert te eten…..

21.00: Thee op de bank. Mijn lief is een enorme snoeperd en heeft eigenlijk altijd trek. Hij trekt een zak chips open…. en ik snoep er een paar mee. Maar het smaakt me niet echt, en ik had goede voornemens, dus ik pak een mandarijn in plaats van chips.

Donderdag:

06.30: Ja, het is weer zover, ik mag er als eerste uit. Naar beneden, koffie aan en water drinken.

07.30: Met het hele gezin zitten we aan de ontbijttafel. Ik eet havermout met blauwe bessen en doe er nog wat ongebrande noten bij. Ik drink natuurlijk een kop koffie erbij.

10.00: Achter de computer en ik heb even geen inspiratie…. dan ga ik altijd op zoek naar wat lekkers. Niet goed…. Maar gelukkig had ik nog een plak mueslibrood in de vriezerr liggen. Ik laat het ontdooien en smeer er een laag boter op. Ik drink 2 grote kopen kamillethee.

Eetdagboek

12.15: Nog een restje stamppot van gisteren is mijn  lunch. Voor de blog heb ik visnuggets gemaakt (recept volgt!) en die eet ik erbij. Ook drink ik samen met mijn jongste dochter een groot glas groen sap, gemaakt met mango, avocado, water en jawel…banaan! Ze drinkt gelukkig wel groen(t)e smoothies, dus ze krijgt nog wel wat vitaminen binnen!

15.30: Iedereen is vandaag thuis en dus zet ik een grote schaal met fruit op tafel. Haha, dit is wel heel huiselijk he… maar dit is het moment voor mijn oudste dochter om te vertellen wat ze op school gedaan heeft. Niet veel volgens mij, want ze is 4 en ze gaat nu 6 weken naar school, maar elke dag als ik vraag hoe het op school was, zegt ze dat ben ik vergeten…

18.30: Vandaag eten we een Hollands maal; aardappelen, spinazie, een rundervink en een gekookt eitje. De dames zeggen geen spinazie te lusten en eten droge aardappels… Ik geef ze nog wat extra komkommers erbij.

20.30: Mijn voornemen is om geen alcohol te drinken deze maand, maar omdat het donderdag is – bijna weekend – krijg ik toch trek in een glas wijn…. Nou vooruit, 1 dan. Geniet van het leven! In de la vind ik nog een zakje uit de BitesWeLove box, met pompoenpitjes (in chocolade!) en gojibessen. Voor de BitesWeLove box geldt trouwens nog een leuke korting tot het einde van de maand!

Zo zien bij mij drie hele normale doordeweekse dagen eruit. Ik eet graag gevarieerd, probeer aan zoveel mogelijk maaltijden (extra) groenten toe te voegen, maar zoals je ziet; ik ben net een mens en echt niet Roomser dan de paus. Ik hou van lekker eten, maar het liefst wel gezond, zo puur mogelijk en zonder gekkigheid. Alle foto’s zijn trouwens met mijn telefoon gemaakt.

Wil je mijn tips om bewust en gezond te eten in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief (rechtsboven).

Volg Mind Your Feed op Facebook | Twitter |Bloglovin | Instagram

 

Bericht Delen

Over MYF

Mind Your Feed gaat over gewoon gezond eten. Over echt, lekker, goed eten, gezond en bewust. Met liefde voor pure, natuurlijke voeding, waardoor je goed in je vel zit.

10 reacties

  1. marieke bosklopper op

    Ik ga straks maar eens mijn glutenvrije broodmix uitproberen. Gekregen in een pakketje dat ik gewonnen had. De glutenvrije bloem vond ik geweldig dus ik ben benieuwd hoe dit gaat.

  2. Hoi Reny,

    Heel leuk en inspirerend om je dagboek te lezen en zeker om te lezen dat ook jij een ‘gewoon mens’ bent dat soms niet perfect is 🙂

    Groetjes Kim

  3. Marieke van den Broek op

    Reny, kan je mij vertellen wat het verschil is tussen speltbloem en speltmeel voor het bakken van het muesli-brood. Ik dacht namelijk dat dat hetzelfde is.

    • Hallo Marieke,

      Als je het meel zeeft, krijg je bloem. Bloem is dus meel zonder de zemelen.
      Zachter van structuur en witter.

  4. Wat herkenbaar, heerlijk 🙂 Vooral dat je kids niet meer weten wat ze gedaan hebben op school terwijl ze er net vandaan komen. Dat lag dus niet aan mijn kinderen haha..
    Het is fijn te lezen dat jij ook maar gewoon een mens bent net als wij allemaal. Ik krijg toch altijd een gevoel dat die gezonde bloggers perfect zijn in alles wat ze eten maar bij jou is dat dus niet zo. We hebben er allemaal moeite mee maar we doen ons best.
    Ik ga vandaag ook weer bakken en zou zo graag willen dat er een keer 1 baksel is wat mijn puber kinderen lekker genoeg vinden om mee te nemen naar school. Er gaan hier nog steeds ongezonde koekjes mee naar school, simpelweg omdat ik niet weet wat ze anders mee moeten nemen. Fruit willen ze niet meenemen want dat is niet meer lekker na een hele ochtend in een schooltas, zeggen ze.
    Eigenlijk ben ik de enige die dit soort gezonde dingen eet en eten man en kids nog gewoon zoals we “vroeger” altijd aten. Ik maak wel eens smoothies en dat gaat er wel in en ze proberen mijn baksels wel maar ze vinden het meestal niet lekker. Ik doe wel ’s avonds meer groenten in het eten dan voorheen. Maar verder is dit vooral mijn avontuur. Hopelijk kan ik hier dit jaar verandering in brengen.
    Wat een verhaal weer, sorry! 🙂

  5. Fijn he dat je de wereld probeert te verbeteren met goede eetgewoontes en dat je dan zo’n klein monstertje thuis hebt zitten die van alles weigert… Hier eet meneer alleen boterhammen hagelslag, en qua fruit banaan en mandarijn. En bij de rest zegt meneer; Nee lust ik niet….
    Komt ooit wel goed toch??? 🙂

  6. Hi Reny,
    Bdankt voor de mooie recepten voor de kertdagen. Jouw recepten hebben een inspirerende uitwerking op mij. Ik heb alles klaar gemaakt wat jij daarvoor had gesuggereerd. Omdat ik geen ei eet gebruikte ik daarvoor in de plaats zachte tofu. De verhouding t.o.z.v. een ei vond ik moeilij te bepalen. Daardoor werd mijn blauwe bessencake niet gaar en om die reden was ie wat zwaar op de maag. De smaak vond ik heerljk. Ik ga ‘m nog eens maken met no egg wat ik pas geleden heb gekocht.
    Ga zo door, je bent heel goed bezig!!! Af en toe je eigen regels overtreden en daarvan genieten is ook gezond.

  7. Misschien jammer, maar in die zuurdesemcrackers van Wasa zit alleen een soort zuurdesempoeder, alleen om het een wat zure smaak te geven. Het is dus niet op zuurdesemwijze gebakken ofzo.

    • Dat wil overigens niet zeggen dat ik je site, de inhoud, de recepten en inspiratie niet vreselijk nuttig vind!
      Ga zo door….

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.