Koken zonder pakjes en zakjes – de basis

30

Koken zonder pakjes en zakjes is helemaal geen hogere scheikunde, als je maar weet hoe je dan wél moet koken. Voor veel mensen is zo’n pakje kant-en-klaar mix toch nog steeds een handige houvast, een hulpmiddel om een (niet zo) gezonde maaltijd in elkaar te zetten. Maar het is eigenlijk net zo makkelijk, en dus vooral ook veel lekkerder én gezonder, om een gerecht zelf te koken en op smaak te brengen met kruiden. Zelf ben ik helemaal niet van de pakjes en zakjes af, maar toch merk ik tijdens de #30voeljefit challenge dat het voor lang niet iedereen zo gewoon is om te koken zonder deze gemaksproducten. Daarom vandaag een lesje koken zonder pakjes en zakjes – de basis. Of gewoon een kijkje in mijn kruiden- en smaakmakerskastje, zodat je een idee hebt wat mijn basis is voor een gezonde maaltijd.

Koken zonder pakjes en zakjes

Koken zonder pakjes en zakjes – de basis

Want de basis, die ligt in een goede kruidenkast, een tuin of balkon met wat verse kruiden en een aantal basis ingrediënten. Wanneer je zorgt dat je voorraad op orde is, kun je bijna niet meer de mist in gaan. Er zijn echt een aantal basis ingrediënten die je voor (bijna) elke maaltijd kunt gebruiken. Heb jij nog aanvullingen op deze lijst? Laat ze gerust achter in een reactie onder dit bericht, zo maken we er met z’n allen een complete lijst van!

Basisingrediënten

  • uien (rood, wit, sjalot)
  • knoflook
  • tomatenpuree (in blikje)
  • tomatenblokjes in saus / gezeefde tomaten
  • extra vergine olijfolie
  • kokosolie
  • bouillonblokjes

Deze basisingrediënten liggen bij mij standaard in de voorraadkast. Door een ui te fruiten in de olie en wat knoflook erbij te persen, heb je voor heel veel gerechten al een mooie basis.

Koken zonder pakjes en zakjes

Kruiden:

  • peper
  • (grof zee)zout
  • Italiaanse kruiden
  • oregano
  • tijm
  • rozemarijn
  • basilicum
  • peterselie
  • jeneverbessen
  • munt
  • laurier
  • kerrie
  • nootmuskaat
  • kurkuma
  • koriander
  • komijn
  • laos
  • kaneel
  • vanille poeder

Kruiden en smaken zijn natuurlijk heel persoonlijk, maar met deze kruiden (vers of gedroogd) in mijn kast en in mijn tuin kom ik altijd een heel eind. Soms heb je voor een gerecht een kruid nodig dat je minder vaak gebruikt (saffraan bijvoorbeeld), en dan koop je die op dat moment nog bij.

Handig:

  • maizena / arrow root / boekweitmeel (om sauzen mee te binden)
  • kokosmelk
  • kokosrasp
  • sojasaus / ketjap
  • vissaus
  • appel cider azijn
  • balsamico azijn
  • rode peper
  • gember
  • citroengras
  • kruidenmixen (bijv. van Jonnie Boer, de Za’atar is echt mijn favoriet!)
  • citrusfruit, zoals citroen of limoen
  • passata (pure tomatensaus in een fles)

Deze ingrediënten zijn handig om zelf bijvoorbeeld sauzen mee te maken, of om een extra twist aan een gerecht te geven.

koken zonder pakjes en zakjes

Alle ingrediënten in deze lijst heb ik standaard in huis. Heb je ook zo’n uitgebreide basisvoorraad (en volgens mij valt dit nog reuze mee!), dan kun je naar hartelust varieren en experimenteren. Neem bijvoorbeeld voor een Italiaans pastasaus wat verse tomaten of een fles passata en vul aan met kruiden als (verse) basilicum, oregano, laurier, tijm, rozemarijn, jeneverbessen, knoflook en je zet in een handomdraai een zelfgemaakte pastaschotel op tafel! Voor Oosterse gerechten kies je als basis juist kruiden als komijn, kurkuma, peper, gember of nootmuskaat. Voor een Noord Afrikaans gerecht nog weer aangevuld met bijvoorbeeld verse munt. Ik ben zelf wat dat betreft geen echte expert op het gebied van buitenlandse gerechten, ik gooi altijd wat kruiden erbij die me lekker lijken. Daarvoor is het wel belangrijk dat je weet hoe een kruid smaakt en hoe het zich gaat gedragen tijdens het bereiden van de maaltijd. Oftewel; proeven, oefenen en heel veel koken. Have fun!

Heb jij nog een aanvulling op deze lijst? Zet jouw onmisbare kruid of smaakmaker dan in een reactie hieronder.

Ga je aan de slag met deze tips om te koken zonder pakjes en zakjes? Dan vind ik het leuk als je dit deelt op social media! Gebruik dan de #mindyourfeednl of tag mij (@MindYourFeedNL) in jouw bericht!

Wil je mijn recepten in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Volg Mind Your Feed op Facebook | Twitter |Bloglovin | Instagram | Pinterest

Bericht Delen

Over MYF

Mind Your Feed gaat over gewoon gezond eten. Over echt, lekker, goed eten, gezond en bewust. Met liefde voor pure, natuurlijke voeding, waardoor je goed in je vel zit.

30 reacties

  1. In mijn keuken staan nog masala, madame jeanettes en 5 kruidenspice, palmsuiker die gebruik ik in sommige saus zoals babi ketjap ipv bruine suiker.

  2. Ik doe door Griekse gerechten altijd kaneel, en ook in curry’s laat ik ook altijd een kaneelstokje meestoven. Door curry’s doe ik ook altijd een beetje asa foetida, puur is dit een vreselijk vies goedje, maar het is heel gezond en hoort eigenlijk in elke curry.

  3. Hai,

    Even een vraagje. Op jouw lijstje zie ik bouillonblokjes staan Zijn dit speciale bouillonblokjes. Ik loop er vaak tegenaan dat in receptjes bouillonblokjes moeten, maar dat zijn voor mij net zo goed zakjes en pakjes en E621 (geloof ik) ook gistextract en nog een heleboel schuilnamen zit ook gewoon in bouillonblokjes. Zelfs bouillonblokjes maken ziet er nogal ingewikkeld uit, dus ik weet even niet hoe ik die dingen makkelijk kan vervangen?

  4. Als ik dit lees dan besef ik plots hoezeer ik eigenlijk al kook zonder pakjes en zakjes. Het enige wat ik nog eens zou gebruiken is een bouillonblokje. Bijna nooit diepvriesgroenten, zowat altijd verse groenten. Waar ik wel nog gebruik van maak zijn bonen, erwten, maïs en schorseneren uit blik. Maar dat is altijd de zuivere groente. Interessante lijst. Ik gebruik zelf ook wel eens worchestersaus of Madeira in tomatensauzen, super lekker!

  5. als vers kruid is voor mij lavas onmisbaar in macaroni/spaghetti sauzen.
    groeit weelderig in de tuin en is goed in de diepvries te bewaren

  6. Misschien een tip voor mensen die het lastig vinden verse kruiden op voorraad te houden?
    Ikzelf heb altijd wat moeite ermee helaas. Heb niet echt een tuin ervoor dus zette ik ze wel in potjes in de vensterbank. Leuk, maar of ik vergat ze of water te geven, of ze schoten door.
    Basilicum, koriander, peterselie, munt en bieslook kun je prima (fijn of grof gesneden) invriezen. Doe ze in porties in kleine zakjes in de vriezer of doe ze in wat water in een ijsblokjesvorm. Ook citroengras is als stengel goed in te vriezen. Gemberwortel rasp ik meteen na het kopen en dat rol ik dan in huishoudfolie. Zo kan ik steeds de benodigde hoeveelheid afsnijden.
    Hetzelfde met citroenen/limoenen. Uitpersen en het sap in een ijsblokjesvorm of -zakje doen.

  7. Ik gebruik tegenwoordig regelmatig een Marokkaanse kruidenmix: ras-el-hanout. Staat steeds vaker in recepten op internet. Zit geen troep door, is alleen mengsel van verschillende kruiden.
    Kaneelstokjes gebruik ik inderdaad ook vaak, bij stoofpeertjes bijvoorbeeld.
    En vanillestokjes voor in rijstepap (zo heel af en toe is dat heeel lekker) of zelfgemaakte vanillevla.
    Ik kan vanillepoeder nergens vinden, maar met zelfgemaakte vanille-extract (vanillestokjes in wodka, maanden laten trekken en je hebt een extract wat heel lekker is en tig keer zo goedkoop als in een flesje) kom ik er ook wel.

  8. Lavas/Maggiplant, dit gebruik ik als (gedeeltelijke) vervanging van zout.
    Kruidenmengsels zoals Za’atar zelf maken, is ook heel leuk 🙂

  9. Die bouillonblokjes zijn toch simpel te vervangen? (Verse) lavas, selderij, alle groene kruiden, bouquet, zout en peper…..Kijk eens op de ingredientenlijst van een bouillonblokje, dan is het niet moeilijk en groot voordeel is dat je dan geen E621 binnen krijgt. Ik doe al jaren zonder bouillonblokjes en echt…je bent er zo aan gewend. Probeer het eens……..het is de moeite waard.

    • Mind Your Feed op

      De bouillonblokjes die ik koop – bij de natuurwinkel – zijn vrij van E621, smaakversterkers en extra zout. Voor mij is dit gemak, je hebt gelijk dat het makkelijk zelf te maken is maar daar heb ik niet altijd tijd voor of alles voor in huis 😉

  10. Kruidenbouillonpoeder uit een potje van de natuurvoedingswinkel is ook heel handig in plaats van blokjes. De poeder kun je beter doseren.

  11. Ik kook al een paar jaar zonder pakjes, zakjes en potten kant en klare saus ivm darmproblemen en dat bevalt me erg goed. Ik gebruik voor Italiaanse gerechten ook paprika poeder, Chili poeder en biologische Italiaanse kruiden mix (gedroogde). Daarnaast voor Mexicaanse gerechten Cajun kruiden mix. Erg lekker 🙂

  12. Ik gebruik graag zeewierpoeder. Omdat ik geen brood eet, is dit een handige en lekkere manier om wat extra jodium binnen te krijgen. En het is een lekkere smaakversterker.

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.