#30voeljefit- Gezond lunchen

1

De eerste week van de challenge zit er alweer op, wat vliegt de tijd voorbij! In de afgelopen week hebben we de nadruk gelegd op het ontbijt, en deze week is gezond lunchen aan de beurt. Vorige week hebben we je heel veel inspiratie gegeven, vooral in de vorm van heel veel recepten. Deze week pakken we het volgende eetmoment op de dag aan, namelijk de lunch. Misschien is het handig om nog even de uitgangspunten van deze challenge terug te lezen? En heb je iets gemist in de ontbijtweek? Geen probleem, ik zette gisteren een handige round up van de eerste week online! Vanaf vandaag dus alle aandacht voor de lunch. En ik denk zomaar dat je hier echt nog wel wat extra aandacht aan mag besteden….

Gezond lunchen

Want meer nog dan het ontbijt, zijn we – van huis uit – bijna allemaal opgegroeid met het idee dat je lunch vooral uit boterhammen moet bestaan. En dat is geen verwijt, dat is namelijk bij mij net zo. Als lunch eet je brood, zo is het nu eenmaal. Ik zal je dan ook eerlijk zeggen dat toen ik begon met mijn eetpatroon aan te passen – nu alweer zo’n 5 jaar geleden – dat ik het nog het meest lastig vond om voor de lunch iets anders te bedenken dan een boterham. Want al het andere lijkt zo lastig en zoveel tijd te kosten…. Hik jij hier ook tegenaan? Geen nood, ook deze week voorzien Suzanne, Annemieke en Linda je weer van de (brood)nodige inspiratie.

Gezond lunchen

Met een boterham is in principe niet zoveel mis, maar er is nog zoveel meer mogelijk. En er zijn nog zoveel meer gezonde(re) opties! Brood wordt gemaakt van granen en kun je zien als de koolhydratenbron van de middagmaaltijd. Zoals vorige week gezegd zou je voor een volledige en voedzame maaltijd ook een bron van eiwitten en vetten moeten toevoegen om een maaltijd volledig en voedzaam te maken. Een boterham kun je dus zó beleggen dat alle macronutriënten aanwezig zijn, maar dan blijft het een feit dat de planteigen stofjes uit granen uiteindelijk ervoor zorgen dat andere vitaminen en mineralen lastig opgenomen worden. Ook voor de lunch geldt dus dat variatie heel belangrijk is! Een goede balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten zorgt voor een goede vulling en langere verzadiging. #byebye snackmomenten aan het eind van de middag.

Eén van de speerpunten van de #30voeljefit challenge is om meer groenten toe te voegen aan je dagelijkse voedingspatroon. Omdat groenten boordevol vitaminen en mineralen zitten, zouden ze een belangrijk – het grootste – onderdeel van je voeding moeten zijn. Júist bij de lunch is het een ideaal moment om voor veel groenten te kiezen. Ik weet het, je moet een kleine mindswitch maken om van je boterham af te komen, maar dan gaat er echt een wereld voor je open. Want met groenten kun je zoveel! Wat dacht je van soep? Of een salade? Of een goed gevulde omelet? Je lunch kan zoveel meer zijn dan een bammetje, maar je moet even iets anders gaan denken over het lunchmoment dan dat je nu al deed.

Gezond lunchen

Voor een gezonde lunch is het nodig dat je voorbereidingen treft. Ja, dat betekent dus extra werk. Extra werk waar je gezondheid blij mee gaat zijn! Ik geef je alvast mijn tips, want zo lastig is het niet…. Ik maak bijvoorbeeld vaak wat extra klaar bij het avondeten, en dat eet ik dan de volgende dag als lunch. Soep is ideaal, maar ook de andere avondmaaltijden lenen zich prima om koud te eten. Heb je na het avondeten wat tijd over, nog net voor je op de bank ploft? Bedenk dan wat je de volgende dag bij de lunch wilt eten. Moet er nog een eitje gekookt of gebakken worden? Kan de sla alvast klaar gemaakt worden? Doe dit dan de avond van tevoren. Zo ben je de volgende dag goed voorbereid en kun je niet misgrijpen. En investeer in een aantal goede meeneembakjes. Mijn favoriet zijn de bakjes van Sistema, maar any box will do. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk, bedenk wat werkt voor jou.

Gezond lunchen

#30voeljefit challenge

Bij de tweede challenge van deze maand gaan we de lunch eens goed onder de loep te nemen!

Denk eens na:

  • Waar lunch jij mee?
  • Eet je elke dag hetzelfde?
  • Zitten er voldoende eiwitten en vetten in je lunch?
  • Wat zou je willen veranderen?

Waar lunch jij mee? En eet jij elke dag hetzelfde? Dan is de uitdaging om daar variatie in aan te brengen!

Zitten er voldoende eiwitten en vetten in de lunch? Eiwitten haal je onder andere uit zuivel, uit noten, pitten en zaden, uit groenten zoals spinazie en avocado, maar ook uit granen. Goede vetten haal je uit onder andere uit olie, uit avocado’s, uit noten pitten en zaden. Maken deze ingrediënten al onderdeel uit van jouw lunch?

Waar zitten jouw verbeterpunten? Wat gaat nu al goed? En wat zou nog beter kunnen?

Het draait in de #30voeljefit challenge allemaal om bewustwording en werken aan een gezondere leefstijl. Wat krijg je nou eigenlijk binnen, wat is wel goed voor je en wat niet? Wat moet je laten staan, waar kun je wel gebruik van maken? Ik wil je met dit bericht een eerste opstap geven, mocht je nog vragen hebben, laat ze dan achter in de comments. Oh, en je kunt je nog steeds aanmelden voor onze (besloten) Facebookgroep! Deze week kun je natuurlijk nog veel meer informatie verwachten op de blogs van Suzanne, Linda en Annemieke.

Gezond lunchen

Inspiratie

Op mijn blog vind je voldoende inspiratie voor goede, gezonde lunches. En ook op de blogs van Suzanne, Linda en Annemieke staat genoeg lekkers! Ik deel alvast wat van mijn persoonlijke favorieten met je. Deze week komen daar nog heel wat lekkere recepten bij! Heel veel succes met de tweede challenge!

Wil je mijn recepten en tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Volg Mind Your Feed op Facebook | Twitter |Bloglovin | Instagram

 

Bericht Delen

Over MYF

Mind Your Feed gaat over gewoon gezond eten. Over echt, lekker, goed eten, gezond en bewust. Met liefde voor pure, natuurlijke voeding, waardoor je goed in je vel zit.

1 reactie

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.