Gezondheidsvoordelen van kurkuma

1

Kruiden zijn prachtige toevoegingen aan ons eten. Ze zorgen voor smaak, soms voor kleur, ze zijn een echte verrijking voor een gerecht. Maar wist je dat veel kruiden ook een gezonde werking voor ons lijf hebben? Wat mij betreft horen veel kruiden dan ook tot echte superfoods! Ik zal wat vaker eens een kruid uitlichten, de gezondheidsvoordelen ervan bespreken en wat suggesties doen voor hoe je het kruid kunt gebruiken. Vandaag aandacht voor kurkuma, ofwel geelwortel.

Kurkuma mag niet ontbreken in je keukenkastje. Het is een makkelijk kruid, het laat zich goed gebruiken in zowel warme als koude gerechten. Kurkuma (ook wel geelwortel of koenjit of tarmeriek genoemd), wordt gemaakt van de wortel van de kurkumaplant. Kurkuma heeft een zeer duidelijk aroma, maar dit kruid is misschien nog wel bekender om zijn prachtig okergele kleur.

Kurkuma is een krachtig kruid en zit boordevol gezondheidstimulerende eigenschappen. In veel (Oosterse) culturen weten ze allang wat de kracht is van geelwortel en in de Ayurvedische geneeskunde wordt dit kruid dan ook veel toegepast. De Ayurvedische geneeskunde is een holistische benadering en gaat uit van een totaalbenadering van onevenwichtigheid (ziekte), door het lichaam niet los te zien van geest en natuur.

De natuur brengt ons zoveel waarmee we ons gezond kunnen houden, wat mij betreft maken we daar meer gebruik van! Kurkuma bevat de stof curcumine, een natuurlijke antioxidant die in staat is vrije radicalen te neutraliseren. Vanwege dit stofje heeft kurkuma een lijst aan gezondheidsvoordelen.

KurkumaGezondheidsvoordelen van kurkuma:

  • is een natuurlijke pijnstiller en kan bij veel problemen in het lijf(reuma, artrose, PDS, verkoudheden) de pijn wegnemen.
  • zou in staat zijn om de groei van kankercellen te stoppen of de kankercellen af te breken.
  • helpt de lever bij het ontgiften van het lichaam.
  • kan een significante factor zijn bij de behandeling en/of preventie van Diabetes.
  • is een natuurlijk antidepressivum.
  • helpt bij maagzuur en bij de vertering van vetten (ter ondersteuning van de galblaas), geeft verlichting bij een opgeblazen gevoel en darmkrampen.

Door  toevoeging van een kleine hoeveelheid zwarte peper (dankzij de stof piperine) wordt kurkuma nog beter opgenomen in het lichaam.  Een andere manier om het lichaam de kurkuma goed te laten opnemen, is het oplossen van kurkuma in vet of het direct binden van kurkuma aan vetmoleculen. Ook hiermee wordt de opname verbeterd en zo de beschikbaarheid in het lichaam vergroot.

Kurkuma is makkelijk te gebruiken in de keuken. Ik vind het zelf heerlijk om een (verwarmende en ontgiftende) thee te maken met gember, kurkuma, en wat honing. Maar het kruid is ook toepasbaar in curry’s (mooie kleur!) en zeker in combinatie met kokosmelk (vet) en wat zwarte peper haal je daar optimaal de gezondheidsvoordelen uit. Kurkuma is verder te gebruiken over salades, in smoothies, en natuurlijk als kleurstof voor (zilvervlies!)rijst.

Wil je mijn tips om bewust en gezond te eten in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief (rechtsboven).

Volg Mind Your Feed op Twitter | Facebook |Bloglovin

Foto 1 bron en foto 2 bron

 

Bericht Delen

Over MYF

Mind Your Feed gaat over gewoon gezond eten. Over echt, lekker, goed eten, gezond en bewust. Met liefde voor pure, natuurlijke voeding, waardoor je goed in je vel zit.

1 reactie

  1. Henk van Gent op

    Ik wil graag de echte kurkuma bestellen maar ik weet niet welke.
    ik heb gezien dat er kurkuma in twee verschillende kleuren bestaan.
    Geel en Oranje.
    Op de foto in uw artikel kan ik niet goed de kleur zien.
    Ontvang graag een reactie.
    Bij voorbaat dank.

    Met vriendelijke groet,

    Henk van Gdnt

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.