Havermout, havermeel, havervlokken

13

Haver, havermout, havermeel, havervlokken…. je hoort ze regelmatig voorbij komen. Maar wat is haver nu precies? En wat is het verschil tussen havermout en havervlokken? In het kader van de I love good food week bespreken we de hele maand good food en wat mij betreft hoort haver daar zeker bij! Ik maakte er al lekkere dingen mee, zoals deze havermoutmuffins en deze haverpizza!

Haver is een graansoort. Net als rogge, spelt en tarwe. Het is een heel oude graansoort, die vroeger als een soort onkruid tussen de andere soorten groeide en voornamelijk werd gebruikt als veevoer…. Haver was altijd een vergeten gewas, maar is de laatste tijd enorm populair. Het is dan ook een gezonde graan, die wel lijkt op zijn soortgenoten, maar toch zeker gezonder is.

Op zoek naar recepten met haver? Ik heb alle recepten met dit graan op een rijtje gezet!

Haver bevat

  • langzame koolhydraten
  • veel vezels
  • eiwitten
  • vetten
  • zink, magnesium ijzer
  • vitamines (B, E, K)
  • antioxidanten
  • flavonoiden
  • glutenvrij

Havermout, havermeel, havervlokken

Je kent havermout, havervlokken, havermeel, wat is het verschil? Ze komen allemaal van de graansoort haver af, maar de manier waarop de korrel van de graan verwerkt is, maakt dat er havermout, havervlokken of havermeel komt. Zo is bij havermout de haverkorrel doormidden geknipt en is bij havermeel de korrel helemaal tot meel gemalen.

Haver is dus heel erg voedzaam en bevat langzame koolhydraten, en dat is belangrijk, want die langzame koolhydraten zorgen voor een voldaan gevoel waar je de hele morgen op kunt teren. Ook bevat haver flavonoiden, die volgens wetenschappelijk onderzoek een kankerremmende werking hebben (maar volgens mij moet je er dan wel kilo’s van eten….).

Een algemeen misverstand is dat haver gluten zou bevatten. Haver is van nature glutenvrij, maar tijdens de teelt, de oogst, het transport, de opslag, in de molen en bij de verwerking tot eindproducten (bijvoorbeeld in de bakkerij) komt de haver in aanraking met tarwe, gerst en rogge. Daarom past alleen gecertificeerd glutenvrije haver binnen een glutenvrij dieet.

Haver is ook erg goed voor de huid! Zo kunnen kleine kinderen die last hebben van jeuk bij waterpokken in een badje met haver gezet worden, dit verlicht de jeuk. Ook zou het aanbrengen van haver op de huid  (als kompres) goed zijn voor eczeemplekken, huidirritaties en brandwonden.

Ga je aan de slag met haver, havermout, havermeel of havervlokken? Dan vind ik het leuk als je dit deelt op social media! Gebruik dan de #mindyourfeednl of tag mij (@MindYourFeedNL) in jouw bericht!

Wil je mijn recepten in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Volg Mind Your Feed op Facebook | Twitter |Bloglovin | Instagram | Pinterest

Bericht Delen

Over MYF

Mind Your Feed gaat over gewoon gezond eten. Over echt, lekker, goed eten, gezond en bewust. Met liefde voor pure, natuurlijke voeding, waardoor je goed in je vel zit.

13 reacties

  1. Pingback: Overnight oats, een review ;) | Mevrouw Gewoontjes

  2. Werd doorgelinkt via google met de vraag ‘verschil havermout en havervlokken’. De vraag wordt in je stukje ook twee keer gesteld, maar helaas niet beantwoord. Jammer.

      • Nee want er is ook heel veel ‘havermout’ te koop welke al voorgestoomd is en met een minuutje klaar is.
        Ik wil ook weten wélke havermout het puurst is en dus het gezondst.
        Wordt eigenlijk geen enkel antwoord gegeven hier op de vraag die de meeste mensen bezighoudt, nl. wat is het beste product om havermout van te koken?
        Op veel pagina’s wordt ook constant geschermd met Quaker havermout.. dan denk ik, als enige merk worden die genoemd.. toeval?

  3. Als er in een recept gesproken wordt over havermeel kan je dan ook havermout gebruiken bij afwezigheid van havermeel?? Wil zo beginnen en anders moet ik eerst naar de winkel!

    • Mind Your Feed op

      Havermout maal je makkelijk tot meel in bijvoorbeeld een blender of klein koffiemolentje. Zo heb je altijd havermeel in huis (mits je havermout in huis hebt natuurlijk…)

  4. IK maak zelf mijn melkkefir. Verser kan niet. Rond 08.00 en 09.00 uur een soepkom met kefir en 3 tot 4 eetlepels havervlokken erin. Dan ongeveer 3 tot 4 uur laten staan. Daarna Beetje honing of vers fruit er doorheen, en je hebt een heerlijke lunch. Wat gemixte noten er door vlak voordat je het gaat eten is ook lekker.
    SUPER GEZOND !

  5. Ik ontbijt altijd met havervlokken, half kopje droge havervlokken met heet water. Paar minuten laten staan en het volume is meer dan verdubbeld. Er kan van alles bij, ik doe meestal een schepje honing. Een gezonder ontbijt bestaat bijna niet… eet smakelijk!

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.